Lezing Chagall terugblik Lezing Chagall terugblik
  Lezing Chagall Vredesweek 2016
Het werk van Marc Chagall als symbool van vrede
Op 22 september werd in het kader van de internationale Vredesweek door Herman Teerhöfer in de kerk van de Protestantse Gemeente Boxtel, een lezing gehouden over de vrede in het werk van de Russisch-Joodse schilder Marc Chagall. Ruim vijftig mensen uit Boxtel en omgeving kwamen op de aankondiging van de lezing af en hebben mogen genieten van een boeiend verhaal.
In een kleurrijke beamerpresentatie nam de spreker ons mee in het mystieke werk van Marc Chagall aan de hand van de beroemde glas in loodramen in de Stephanskerk in Mainz  en enkele schilderijen uit zijn lange loopbaan waarin o.a. de invloed van de mystieke stroming de Kabbala en van de Bijbel te zien zijn.  Na een korte beschrijving van het leven van de schilder besprak Herman in detail de genoemde glas en loodramen.
Deze ramen in Mainz zijn het laatste werk van Marc Chagall en staan symbool voor de vrede tussen Frankrijk en Duitsland, de verzoening van mensen onderling en de dialoog tussen het Jodendom, het Christendom en de Islam. Dit komt tot uitdrukking in de afbeeldingen van de Aartsvaders (Jodendom), de gekruisigde Jezus (Christendom) en Hagar (de Islam). Vrede, liefde en verdraagzaamheid zijn de belangrijke begrippen die in de spiritualiteit van de schilder centraal staan.
De lezing is ook een persoonlijk verhaal omdat Herman Teerhöfer bevriend is met de priester Klaus Mayer (1923) die ervoor gezorgd heeft dat Marc Chagall in Mainz deze prachtige ramen heeft vervaardigd.In 1997 ontmoette zij elkaar op de 100e verjaardag van Paula Salomon-Lindberg (1897-2000). Zij was de stiefmoeder van Charlotte Salomon (1917-1943) en tijdens haar leven operazangeres. Paula Salomon heeft zich in haar lange leven ingezet voor vrede in de Joods-Christelijke dialoog. Het levenswerk van Charlotte Salomon, ‘Leben oder Theater’, is een fascinerende verzameling van gouaches die symbool staat voor het antisemitisme en de Shoa. Charlotte Salomon is in Auschwitz vermoord omdat zij Joods was op 26 jarige leeftijd. Haar werk is tot een icoon geworden van wat mensen elkaar kunnen aandoen in de intermenselijke alledaagse relaties uiteenlopend van een dialoog tot de dreigende uitsluiting en de dreigende dood in de onrustige jaren dertig in Berlijn en in de bezettingsjaren in de Tweede Wereldoorlog.
Enkele schilderijen die besproken werden, vertellen iets over wat de oorlog met mensen en persoonlijk met Marc Chagall kan doen en heeft gedaan.  Met ‘Het op de vlucht zijn’ in zijn schilderijen beeldt Marc Chagall,  Ashaver uit: de altijd op de vlucht zijnde Jood Ashaver die geen thuis heeft en in ballingschap leeft. In onze tijd zijn ook veel mensen op de vlucht voor de oorlog en het geweld. De vrede is nog steeds een breekbaar begrip.
Na de lezing was er, onder het genot van een kopje koffie of thee, volop de gelegenheid om de spreker persoonlijk te ontmoeten en daarvan werd zichtbaar genoten zowel door de spreker als door de bezoekers… zij deelden het verlangen dat de vrede het zal winnen van oorlog en onderdrukking.